Teoria barw, czyli jaki wpływ na sprzedaż ma kolorystyka butiku

Blog

Teoria barw, czyli jaki wpływ na sprzedaż ma kolorystyka butiku

Teoria barw, czyli jaki wpływ na sprzedaż ma kolorystyka butiku

Wbrew pozorom we wnętrzu sklepu to nie wnętrze jest najistotniejsze. Na pierwszym planie zawsze jest produkt a zadaniem otoczenia sprzedaży jest jak najlepsza ekspozycja. Nie oznacza to jednak, że drugoplanowa rola tła ma mniejsze znaczenie. Odpowiednio dobrane rozwiązania kolorystyczne mogą wpłynąć na podniesienie wartości estetycznej asortymentu, stworzyć oczekiwany nastrój, czy nawet optycznie zmienić przestrzeń.

Skuteczny visual merchandising w dużym stopniu bazuje na psychologii – odczuciach jakimi kieruje się konsument, wrażeniach estetycznych, skojarzeniach. Jednym z nad wyraz potężnych narzędzi psychologicznych stosowanych w projektowaniu przestrzeni sklepowych jest właśnie kolor. O jego znaczeniu mogą świadczyć liczne badania naukowe o wpływie na człowieka, zarówno umysłowym, jak i fizycznym. Odpowiednio dobrany odcień przede wszystkich wzbudza emocje – może zachęcić do zakupu, uspokoić i wyciszyć albo odstraszyć i zdenerwować. Nie bez powodu podstawowy podział barw określa ich temperaturę. Barwy ciepłe dodają energii, ożywiają, chłodne z kolei uspokajają i wyciszają. Co ciekawe zbliżoną klasyfikację kolorystyczną można zastosować uwzględniając płeć klienta sklepu. Kobiety lepiej czują się w otoczeniu jasnych i ciepłych barw, dlatego też butiki kierujące swą ofertę do nich stosują w aranżacji właśnie takie odcienie. Przykładem może być nasz projekt butiku polskiej marki Potis&Verso. W aspekcie barw postawiliśmy na złamaną biel. Naturalne drewno w kolorze słonecznego orzecha wykorzystane na posadzce i w zabudowie meblowej ociepliło wnętrze. W części przymierzalni wykorzystaliśmy tkaniny w odcieniach kawy z mlekiem. Całość utrzymana w naturalnej tonacji nadała wnętrzu przyjazny i jednocześnie klasyczny charakter.

W przeciwieństwie do kobiet, mężczyźni wolą kolory zimne i bardziej intensywne. Sklepy marek odzieży męskiej są ciemniejsze, stonowane – często spotykane kolory to szarości, granaty, brązy. Butiki charakteryzują się minimalistycznym wystrojem, niekiedy nawet dość chłodnym. Widać to również w naszych realizacjach. W butiku marki Recman dominuje stalowa szarość – na ścianach, w zabudowie meblowej, czy jako detal w strefie przymierzalni, shop concept dla marki LANCERTO wyróżnia głęboki fiolet, który wyraźnie wybija się w aranżacji.

Dobór kolorystycznych akcentów determinuje także charakter marki. Przykładowo wnętrze sklepu marki nowoczesnej będzie zaprojektowane zgodnie z ostatnimi trendami, awangardowe w formie, pełne żywych pulsujących barw – jak tętniąca życiem metropolia. Z kolei w przypadku marek tradycyjnych wnętrze będzie spokojne, a detale kolorystyczne dyskretne i stonowane.
Poza aspektem emocjonalnych kolor zastosowany we wnętrzu może również wpływać na optykę. Kontrastowe zestawienie odpowiednio zaaranżowane w przestrzeni butiku może zostać podświadomie odebrane jako ścieżka prowadząca konsumenta po wnętrzu. Wybrane odcienie mogą wizualnie budować przestrzeń. W zaprojektowanym przez nas butiku marki Infigo dominująca na ścianach i w zabudowie meblowej biel optycznie powiększyła niewielkie wnętrze. Z kolei zaadaptowany przez nas koncept salonu Lacoste w warszawskiej galerii Arkadia poprzez białe linie umieszczone w jasnoszarej posadzce i drewnianą instalację w suficie biegnącą na niemal całej długości sklepu tworzy w podświadomości klientów ścieżkę, którą intuicyjnie podążają podczas zakupów.

Kolor pełni bardzo ważną rolę w marketingu, ma ogromny wpływ na powodzenie sprzedaży. Warto jednak pamiętać o umiarze. Jeśli projekt uwzględnia zastosowanie intensywnych, jaskrawych kolorów – warto by stanowiły one jedynie akcent na tle neutralnej bazy. Zgodnie z tym, o czym pisaliśmy na wstępie – wnętrze nie może zdominować produktu. Odpowiednio wyważona aranżacja umożliwi optymalną ekspozycję asortymentu i nie przytłoczy klienta.

Kontakt

FORBIS GROUP SP. Z O.O.
ul. Skierniewicka 16/20, 01-230 Warszawa
kontakt@forbisgroup.pl, +48 22 408 79 29

NIP: 525-252-22-55

REGON: 145869381

KRS: 0000638634

Logo Forbis group
All rights reserved 2024