Blog
Psychologia na zakupach – branża retail nie uznaje równouprawnienia
Różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami w zakresie podejmowania decyzji zakupowych są znaczące – zarówno strategie marketingowe, jak i przekaz marki kierowany do każdej z tych grup są zupełnie inne i skrojone na miarę obu płci. Również identyfikacja wizualna marek skierowanych do kobiet i mężczyzn różni się między sobą, a szczególnie ta przejawiająca się w aranżacji wnętrz sklepowych.
Kobiet nie trzeba zachęcać do zakupów w ogóle, a mężczyzn nie przekona się żadnymi technikami do kilkugodzinnych maratonów po galerii handlowej – taki jest stereotyp. Jednak proporcje stopniowo się zmieniają, a to za sprawą dostosowanych do każdego i skrojonych na miarę wnętrz.
Projekt butiku męskiej marki determinuje psychologia płci. Mężczyźni są zazwyczaj bardzo konkretni gdy robią zakupy, dlatego ważne jest takie zaaranżowanie całej ekspozycji, aby asortyment był uporządkowany, a poszczególne kategorie produktów wyróżnione. Wnętrza są ciemniejsze, bardziej stonowane – często spotykane kolory to szarości, granaty, brązy. Sklepy z reguły charakteryzują się bardzo czystym, minimalistycznym wystrojem, niekiedy nawet dość chłodnym, choć często wyróżniającym się charakterystycznym motywem przewodnim. Dobrze ilustrującym ten trend przykładem są koncepty marek odzieży męskiej Lancerto i Essenza Man naszego autorstwa. W butikach dominują ponadczasowe, proste i eleganckie rozwiązania, podkreślane zarówno przez mocne akcenty, jak i subtelne dodatki. Motywem przewodnim konceptu Lancerto jest lotnictwo, natomiast Essenza Man nawiązuje do warsztatu motocyklowego. Choć założenia mogą wydawać się podobne, jak w przypadku butików mody damskiej, to kolorystyka i wykończenie są zupełnie różne – ciemne drewno i zdecydowane kolory to szczególne wyróżniki koncepcji salonów z modą męską.
Aranżacje butików skierowanych do kobiet również charakteryzują unikalne rozwiązania. Pierwszym wyróżnikiem jest paleta barw – kobiece wnętrza są zdecydowanie jaśniejsze, bardziej przytulne i przestronne. Najczęściej dominuje tam szkło, jasne drewno, kamień, znajdziemy także zdecydowanie więcej luster. „Zimne” elementy, jak metal, ciemne kolory i ciężkie faktury, stanowią jedynie elementy dekoracyjne. Jeśli chodzi o ogólny styl aranżacji, zdecydowanie na prowadzenie wysuwa się minimalizm – to w tym kierunku zmierzają marki chcące odświeżyć swój wizerunek i być postrzegane jako bardziej nowoczesne.