Blog
Projektowanie biur typu open space
Funkcjonalne, dobrze zaprojektowane i przyjazne biuro, w pozytywny sposób wpływa na motywację i wydajność pracowników.
Open space
Pomimo wielu krytycznych głosów, open space wciąż stanowi niesłabnący trend aranżacyjny. Jako jego naczelną wadę wymienia się najczęściej trudności w wykonywaniu zadań, wymagających skupienia. A jednak tego typu przestrzeń zapewnia dobrą komunikację, wpływa na integrację oraz pozwala na nieustannie podtrzymywanie relacji. Do tego w przypadku firm, zatrudniających dużą liczbę osób, często jest to zwyczajnie najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Jak zatem zaprojektować open space, w którym pracownik będzie czuł się dobrze i pracował efektywnie?
Urządzając przestrzeń biurową, należy wziąć pod uwagę potrzeby pracowników. Ważna jest ergonomia stanowiska pracy, wygoda i odpowiednia ilość przestrzeni oraz dodatkowe funkcje biura, które zapewnią możliwość oderwania się od pracy. Przestrzeń biurową można wyposażyć w dodatkowe funkcje, na przykład relaksacyjne albo fitness. Urozmaicenie to sprawia, że praca jest ciekawsza i przyjemniejsza.
Bardzo istotne jest zapewnienie odpowiedniego dostępu do światła oraz zastosowanie odpowiednich elementów wyposażenia, które zapewnią komfort pracy, np. pochłaniających dźwięk. Jeśli zaś chodzi o kolorystykę, to we wnętrzach tego typu stosowane są teraz stonowane barwy, przełamywane kontrastowymi (różnobarwnymi) elementami.
Co jeszcze jest ważne w przestrzeni biurowej?
W tego typu biurze, istotne jest zaprojektowanie funkcjonalnych ciągów komunikacyjnych. Ważne są rozwiązania takie jak: odpowiednio szerokie korytarze i przejścia między biurkami, a także wygodny system kontroli dostępu do poszczególnych pomieszczeń socjalnych. Wśród ostatnich trendów jest pełna automatyka systemu otwierania drzwi: w głównych ciągach komunikacyjnych i wejściach do budynku. Warto także zwrócić uwagę, że zbyt duże nasłonecznienie może utrudniać pracę. Pomóc w tym mogą sterowanie automatycznie żaluzje. Program do ich sterowania bierze pod uwagę położenie Słońca i poziom zachmurzenia – do tych warunków dobiera odpowiedni kąt ustawienia lameli żaluzji.
Nie wszystkie firmy mogą sobie pozwolić na pracę we wspólnej przestrzeni. Pracownik przy wykonywaniu pewnych zadań musi mieć możliwość skupienia się. Zdarzają się też poufne informacje, które nie powinny docierać do wszystkich współpracowników. To bardzo indywidualne kwestie, które również wynikają z analizy potrzeb, zarówno firmy, jak i jej pracowników.