Blog
Ekspozycja kluczem do sukcesu
Przemyślana ekspozycja towaru może mieć wpływ zarówno na wyniki sprzedażowe sklepu, jak i na komfort klienta podczas zakupów.
Współczesna strategia ekspozycji zakłada tzw. minimalizm ekspozycyjny. Dzisiejsi sprzedawcy doskonale zdają sobie sprawę z wpływu aranżacji na sprzedaż w sklepie. Jak zatem powinna wyglądać ekspozycja zgodna z aktualnymi trendami?
Po pierwsze minimalizm. Nie ma nic gorszego niż przeładowane wnętrze sklepu, a o taki efekt nietrudno, kiedy nieumiejętnie i przypadkowo ustawia się towary. Brak taktyki co do ekspozycji i sposobu prezentacji towarów jest zgubny we wszystkich branżach.
Na przykład w sklepach z odzieżą wrażenie nieporządku może być spowodowane użyciem niejednolitych regałów czy wieszaków. Takie przestrzenie aranżacyjne skutecznie zniechęcają klientów do odwiedzin punktu. Odpowiednia segregacja towaru wprowadzi do wnętrza porządek i da większą przejrzystość asortymentu.
Bardzo istotna we wnętrzu salonu sprzedaży jest wyspa z produktami, która jest pierwszym elementem na ścieżce klienta. Ekspozycja towarów w tym miejscu ma zachęcić do przejścia w dalszą część sklepu. Najlepiej aby była intrygująca, ciekawa, niekiedy też przewrotna. Nie można też zapominać o dalszych krokach konsumenta. Współczesny klient jest zazwyczaj zabiegany i chce błyskawicznie podejmować wszystkie decyzje, dlatego do zadań usługodawcy powinno należeć ułatwienie mu tego. Doskonałym na to przykładem jest trend total look’u, który możemy zauważyć praktycznie we wszystkich sklepach z ubraniami. Total look to eksponowanie odzieży w taki sposób, aby klient jak najszybciej miał możliwość z zapoznaniem się z kompletną ofertą asortymentową.
Niezależnie od branży i oferty, każdy sprzedawca chce pozyskać klienta i sprawić żeby wyszedł on ze sklepu z większą liczbą produktów niż zamierzał. Realizacja tego celu jest w dużej mierze zdeterminowana przez visual merchandising, dlatego zaprojektowanie ekspozycji warto powierzyć specjalistom. Koszty takiej usługi to od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, jednak z punktu widzenia świadomych handlowców jest to inwestycja, która szybko się zwróci.