Blog
Butik butikowi nie równy, czyli jak zaaranżować przestrzeń w niewielkim salonie sprzedaży
Nie każda marka dysponuje kilkusetmetrowymi powierzchniami sprzedaży, a przecież właściwie każdy sklep powinien mieć podobne wyposażenie – różnice polegają jedynie na specyfice poszczególnych branż. Tym razem tekst o tym, jak efektywnie zaprojektować niewielką powierzchnię bez konieczności redukcji wyposażenia i nie tracąc przy tym wiele przestrzeni.
W naszej praktyce zawodowej mieliśmy do czynienia z różnej wielkości salonami – od eleganckich, małych butików po wielkopowierzchniowe sklepy flagowe światowych marek. Jednak niezależnie od metrażu, w miejscu sprzedaży muszą znaleźć się elementy niezbędne – miejsce do przechowywania, ekspozycja, strefa kasowa, a w przypadku sklepów odzieżowych także przymierzalnia. Poniżej przykłady naszych realizacji, gdzie dzięki pomysłowym rozwiązaniom technicznym udało się w niewielkim pomieszczeniu stworzyć komfortową i praktyczną przestrzeń.
Do takich projektów należy Infigo – multibrand z bielizną kobiecą. Niewielki salon miał być elegancki i intymny, a jednocześnie pojemny – z miejscem przewidzianym na przechowanie kolekcji i strefę przymierzalni. Aby zrealizować założenia, należało zastosować kilka praktycznych rozwiązań. W projekcie architekci postanowili do maksimum wykorzystać powierzchnie ścian, stworzono liczne wnęki na regały ścienne do ekspozycji towaru. Z kolei z powodu braku miejsca na magazynowanie pełnych kolekcji dolną część wnęk przeznaczono na niskie szafki. Bielizna eksponowana jest również na relingach mocowanych do paneli ściennych w ozdobnej ramie. Dzięki oszczędnemu gospodarowaniu przestrzenią, w centrum sklepu znalazło się także miejsce na dekoracje w postaci wolnostojących gondoli, a jedną z nich zaaranżowano na blat do prezentacji i składania bielizny. Optyczne powiększenie przestrzeni zapewniło wykończenie w białym kolorze.
Kolejną realizacją wymagającą ergonomicznych rozwiązań jest kwiaciarnia aga flowers. Kwiaciarnie zazwyczaj charakteryzują się niewielkim metrażem, jednak te nowoczesne są bardziej wymagające. Motywem przewodnim konceptu aga flowers jest klasyczna elegancja i nawiązania do stylu barokowego – inwestorowi zależało na tym, aby przestrzeń była jak najbardziej uporządkowana, czysta i klarowna, a na pierwszy plan wysuwały się kwiaty i ekspozycja dekoracji. Przechowywanie i porządek w kwiaciarni zapewniły szafy wnękowe w systemie zabudowy gipsowo-kartonowej z podświetlonymi ściankami bocznymi i lustrem, które dodatkowo optycznie powiększyły pomieszczenie. Część szaf wnękowych pozostała pusta – służy jako tło dla ekspozycji kwiatów ciętych – tu zastosowaliśmy zabieg ujmowania ekspozycji w ramę, co ją doskonale uwydatnia. Fragment zabudowy wnękowej z półkami przeznaczyliśmy na ekspozycję ceramiki oraz akcesoriów. We wnętrzu zadbaliśmy także o efekt przestrzeni i spotęgowanie przestronności, a to dzięki lustrom we wnękach powielającym odbity obraz.
Projektowanie niewielkich butików stanowi nie lada wyzwanie – skromną przestrzeń należy wykorzystać do maksimum tak, aby zaprezentować jak najwięcej, równocześnie zachowując elegancję, nie przytłaczając klienta i nie tworząc atmosfery nieuporządkowanego magazynu. Doświadczenie pokazuje jednak, że nawet w salonach o niemal pudełkowych rozmiarach powierzchnię można zaaranżować w sposób ergonomiczny, a zastosowanym rozwiązaniom nadać charakter dekoracyjny.